Výzva premiérovi ve věci zařazení nízkopotentního konopí na seznam psychomodulačních látek

rostlina konopí

Zveřejňujeme text dopisu, který jsme jménem klastru CzecHemp v pondělí 27. 1. 2025 odeslali premiérovi České republiky Petrovi Fialovi, v kompletním znění včetně příloh.

Vážený pane premiére,

dovolujeme si Vás oslovit jménem Českého konopného klastru, z.s. (CzecHemp), který sdružuje značnou část konopného sektoru v České republice, ale i odborníky a vzdělávací instituce.

Podle dostupných informací by mělo být na jednání vlády ve středu 29. 1. 2025 zařazeno jako bod ke schválení Nařízení Vlády o seznamu psychomodulačních látek (dále jen PML).

V tomto směru se na Vás obracíme jako na poslední instanci, která může zabránit vzniku mimořádně problematické situace. S obrovským znepokojením a nyní už i zoufalstvím sledujeme, že tzv. nízkopotentní konopí, tedy konopí s obsahem THC do 1 % a extrakty z něj, budou v řádu několika dnů prostřednictvím Nařízení Vlády zařazeny na seznam PML.

Dovolujeme si Vás upozornit, že tímto krokem bude v České republice nastolen protiprávní stav a vznikne riziko, že vládou schválené prováděcí předpisy budou v rozporu s právě novelizovaným zákonem1, ale i legislativou Evropské unie – jmenovitě s rámcovým rozhodnutím Rady 2004/757/SVV2, které ukládá členským státům povinnost přijmout nezbytná opatření k zajištění trestnosti trestných činů souvisejících s nedovoleným obchodem s drogami a prekursory.

Na vzniklý stav jsme mnohokrát formálně i neformálně upozorňovali předkladatele novelizace balíčku zákonů, protože ve výše uvedeném postupu vidíme významné poškození důvěryhodnosti regulačního prostředí a výkonu statní správy v České republice.

Látky „konopí“, „THC“ a „extrakty a tinktury z konopí“ jsou mezinárodně kontrolované látky a jako takové podléhají zvláštnímu režimu zacházení, který je bohužel s regulací PML neslučitelný! Bez kroků, které by předem tyto látky vyřadily z mezinárodních seznamů návykových látek, na ně nelze regulaci PML aplikovat.

Co by po zařazení tzv. nízkopotentního konopí a extraktů z něj do Seznamu psychomodulačních látek fakticky nastalo?

1.    Tržní subjekty by se musely podřídit regulaci psychomodulačních látek a veškeré produkty s obsahem konopí, resp. THC by musely být uváděny na trh v režimu nakládání s PML. To ale není možné!  §33f odst. 6) písm. e)3 jednoznačně a výslovně zakazuje uvádět na trh PML s obsahem návykových látek (tedy konopí, THC nebo extraktů z konopí). Vzniká chaotická a protiprávní situace, kdy na jedné straně zákon zakazuje uvádět na trh PML s obsahem konopí a THC a Nařízení vlády zařazuje konopí mezi psychomodulační a nutí subjekty uvádět ho na trh v režimu PML – tedy fakticky protizákonně. Není možné, aby prováděcí předpis k zákonu byl v rozporu se zákonem samotným!

2.    Po předložení uvedených podzákonných norem k povinné notifikaci Evropské komisi by celá věc mohla skončit blamáží, protože Evropská komise ve vztahu k nízkopotentnímu konopí předkladatele zcela jasně a s předstihem informovala, že ačkoli české orgány v zásadě mohou rozhodnout o zavedení nové kategorie nových psychoaktivních látek, které mohou být uvedeny na trh podle přísných pravidel, doplnění jakýchkoli látek, které již byly uvedeny jako drogy podle mezinárodních úmluv o kontrole drog a podle rámcového rozhodnutí Rady, je s těmito právními rámci neslučitelné.“

3.    Není vyjasněn vztah mezi jednotlivými regulacemi – např. Nařízením o potravinách, Nařízením o tabákových a příbuzných produktech (TPD) a regulací psychomodulačních látek. Zde máme mnoho připomínek, ale jmenujme jako nejvíce absurdní to, že konopí se obvykle konzumuje kouřením (tj. fakticky podléhá regulaci TPD jako „bylinný výrobek ke kouření“), ale nově přijatý zákon konzumaci PML kouřením zakazuje. Jak tedy dostát informační povinnosti výrobce, která nařizuje, aby výrobce konzumentům PML poskytl pravdivé informace a návod k jejich užívání a dávkování? Jak máme zákazníkům sdělit, že se konopí kouří, když se PML kouřit nesmějí? V reakci Evropské komise je také požadováno, že pokud se něco konzumuje kouřením, je nutné zajistit soulad s TPD – což je zase ale v rozporu s regulací PML v ČR, protože tyto dvě regulace jsou prakticky v jednom produktu neslučitelné.

Pro nás jako oborovou organizaci byl šokující postup předkladatelů po obdržení Stanoviska EK ze dne 31. 7. 2024 v rámci notifikačního procesu. Nejenže v navazujícím kroku schvalování zákona na úrovni Senátu ČR byl balík novelizovaných zákonů psychomodulačních látek záměrně předložen s původní důvodovou zprávou, takže o připomínkách EK bylo „taktně pomlčeno“, ale i při navazující přípravě podzákonných norem a prováděcích předpisů bylo v souvislosti s nízkopotentním konopím postupováno způsobem „uvidíme, co nám projde…“. Důkazem výše uvedeného budiž zrychlené meziresortní řízení, které bylo zahájeno v pátek 20. 12. s termínem pro ukončení podání připomínek dne 27. 12. 2024. Resorty měly tedy pouhé dva pracovní dny mezi svátky na zpracování připomínek.

I proto jsme po konzultaci s odborníky včetně Vašeho strategického poradce Jindřicha Vobořila navrhovali, aby se při implementaci legislativy psychomodulačních látek v prvním kroku legislativa otestovala na jednoúčelových a mezinárodně neregulovaných látkách určených pouze k rekreačnímu užití (kratom), kde bude s přijatelnými riziky ověřena funkčnost PML. Současně v mezidobí budou u nízkopotentního konopí vyjasněny základní parametry k eliminaci konfliktů legislativy, na které upozorňuje svým Stanoviskem i EK (příloha č. 1). Takový postup jsme opakovaně, dne 24. 10. 2024 a 16. 1. 2025 písemně navrhovali Úřadu Vlády (příloha č. 2), bohužel bez jakékoliv reakce.

Vzhledem k výše uvedenému Vás tedy žádáme o okamžitý zásah a přehodnocení přístupu k zařazení nízkopotentního konopí a extraktů z něj na seznam psychomodulačních látek.

V opačném případě dojde s pravděpodobností hraničící s jistotou k nevratnému poškození konopného sektoru v ČR, který lze s ohledem na jeho dlouholetou historii na našem území považovat za tradiční.

Předem děkujeme za Vaše stanovisko k uvedenému.

S přáním všeho dobrého,

Český konopný klastr, z.s.

Mgr. Lukáš Hurt, manažer

T: +420 730 128 319

E: manazer@czechemp.cz


[1] Zákon č. 167/1998 Sb. Zákon o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1998-167

[2] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/ALL/?uri=CELEX%3A32004F0757

[3] https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1998-167#f7950210

Přílohy: